Trofeul Freelander 2023 AWDC
Campionatul Britpart Comp Safari și Freelander Trophy 2023 organizate de All Wheel Drive Club (AWDC) au început pe 18 martie și s-au încheiat pe 15 octombrie. A fost un sezon dificil, cu o concurență acerbă până la sfârșit, după cum au recunoscut participanții.
Reece și Sean Mathieson au terminat pe primul loc în ultima rundă, câștigând titlul AWDC Freelander Trophy în 2023 cu cel mai mare număr de puncte. Reece și Sean Mathieson au terminat în Top 10 în campionatul principal AWDC, dintr-un număr uriaș de 69 de participanți.
Competiția este organizată de All Wheel Drive Club din Marea Britanie ca un safari pentru vehiculele 4×4 special adaptate, care se confruntă cu un parcurs deosebit la viteză mare, incluzând o varietate de clase pentru o gamă largă de vehicule, de la Clasa Standard de Producție până la vehicule special concepute pentru racing, și cu o varietate mare de dimensiuni de motor.
Această retrospectivă se referă la vehiculele Freelander care au participat în competiție și se bazează pe relatările de la fața locului publicate pe Facebook de către echipele Reece și Sean Mathieson (RS Off-Road) și Daniel și Alan Willcocks (DNA Racing).
Runda 1 – Walters Arena
Prima rundă a avut loc la Walters Arena, un celebru complex internațional pentru sporturi cu motor din localitatea Neath, care este situate într-o zonă de 4.000 de acri de peisaj rural uimitor din Țara Galilor.
Verificarile tehnice și turul de recunoaștere au avut loc pe 18 martie și i-a familiarizat pe concurenți cu etapa de 6,5 mile care urma să fie parcursă de opt ori, după două zile ploioase care au făcut terenul alunecos și noroios și a crescut dificultatea porțiunilor accidentate, și a secțiunilor abrupte de urcare și coborâre ale circuitului.
Runda a fost câștigată de Reece și Sean Mathieson, care au preluat conducerea de la primul tur de dimineață și au rămas pe poziții toată ziua, în ciuda terenului în continuă schimbare de pe circuit. Mașina lor a funcționat impecabil și și-au păstrat o mare încredere în capacitatea ei de la început până la sfârșit, deși terenul se înrăutățea constant.
Daniel și Alan Willcocks au ajuns pe locul 2 după clasa vehiculului, și pe locul 2 în Runda 1 a Trofeului Freelander. Au avut probleme cu senzorii MAF și IAT pe toată durata rundei. Capota lor s-a încăpățânat să stea ridicată, dar când se aflau în groapă cu capota ridicată, alți concurenți Freelander (Mike Wilson, Reece Mathieson, Sean Mathieson, Ian Letman, Thomas Parker, Colin Parker și echipele lor) i-au abordat în câteva minute și i-au întrebat dacă au nevoie de asistență.
Pe de altă parte, echipa lui Mike Wilson a avut neșansa să rupă o roată, ceea ce i-a coborât pe locul 3 la clasa de vehicul, deși mașina a funcționat bine întreaga rundă.
Runda 2 – Bovington Tank Training Camp, Clouds Hill, Dorset
Bovington Tank Training Camp Sursă foto: pagina de Facebook DNA Racing
A doua rundă a avut loc la Bovington Camp (Clouds Hill), Dorset, o etapă de 6 mile care constă în 10 ture pe terenul de antrenament militar pentru tancuri al Royal Armored Corps. Etapa este renumită pentru că este dificilă și urâtă de mulți, deși include unele secțiuni grozave, cum ar fi partea de pădure.
Circuitul este setat să fie tehnic, cu porțiuni netede, secțiuni transversale, un asfalt lung setat să fie super rapid și diferit față de segmente tehnice mai aspre. Cele trei echipe Freelander au făcut verificări și recunoașterea pe 8 aprilie.
A doua zi, RS Off-Road au câștigat runda după ce și-au pierdut vitezele în al 5-lea tur și apoi au schimbat cilindrul de ambreiaj principal, în speranța că aceasta va fi soluția. Dar nu a fost, pentru că schimbătorul de viteza era încă rigid. Următoarele două tururi au fost cu adevărat dificile pentru ei, pierzând timp, dar gestionându-l cât de bine au putut.
Cu toate acestea, în ultimul tur, cutia lor de viteze și-a revenit din senin, astfel că RS Off-Road au putut termina cu un timp bun pe un teren foarte dur, nisipos și umed.
Echipa DNA Racing s-a confruntat cu o lipsă de putere turbo în turul 3 și ștergătoarele rupte în turul 6, dar și-au revenit și au terminat pe locul 2 în clasa 1 și în Trofeul Freelander.
DNA Racing în zona cu apă a circuitului; sursă foto: Cristian Grigorași
Runda 3 – Ebbw Vale, Walles
13 mai a fost o zi de control tehnic și recunoaștere la Ebbw Vale, un circuit de 4,3 mile și 8 ture de făcut. Traseul este situat pe un teren agricol privat și are multe părți rapide de pietriș, agrafe de păr strânse și noroioase, și câteva urcări și coborâri. În competiție au fost 38 de echipe, dintre care trei au concurat pentru Trofeul Freelander (Clasa 1).
A doua zi, echipa DNA Racing a terminat pe primul loc, după o pornire care nu a fost cea mai bună, și un coșmar tehnic care a inclus un amortizor defect din față stânga și zgomote puternice și nefirești. În ciuda problemelor tehnice, au reușit să-și îmbunătățească timpul la fiecare tură și să-și asigure prima poziție.
Echipa RS Off-Road a terminat pe locul 3 la Freelander Trophy și pe locul 29 din 38 de participanți, din cauza șurubului de montare a cutiei de viteze care a ieșit și a deteriorat un amortizor din față. În timpul celui de-al cincilea tur, au simțit niște vibrații care au încetinit mașina, doar pentru a descoperi, după o altă tură de circuit, că șurubul de vină era aproape să iasă și a deteriorat ca rezultat articulația CV. Apoi, șurubul a fost schimbat în doar 10 minute, dându-le șansa celor de la RS Off-Road de a finaliza ultima rundă, dar în ciuda unui timp rapid, au terminat abia pe locul 3 în Freelander Trophy.
Runda 4 – Minehead
Pe 6 iunie, DNA Racing a terminat pe locul 1 în clasa lor și a câștigat Trofeul Freelander în runda 4 la Minehead, un circuit de 5,4 mile cu mai multe urcări și coborâri aproape verticale. Au fost scurte secțiuni de câmp deschis la ambele capete ale circuitului, dar restul consta din piste forestiere extrem de înguste, înconjurate de copaci și cioturi mult mai periculoase. S-au confruntat cu probleme la roțile din spate în a doua tură de circuit, dar au reușit să termine toate cele 8 tururi fără ca cineva să-i prindă din urmă. Cel mai bun timp pe tură al DNA Racing a fost de 23,12 mph, ceea ce nu este rău, având în vedere că cel mai bun timp al câștigătorului general a fost de 30,52 mph.
Săritură – DNA Racing Sursă foto: Chris Nunn
Echipa RS Off-Road nu a participat intenționat în runda 4 în Minehead, dar s-a clasat pe locul 2 cu doar un punct în spatele liderului, DNA Racing, după aceste etape.
Runda 5 – Walters Arena
Pe 9 iulie, la Walters Arena, DNA Racing s-a clasat pe primul loc la AWDC Freelander Trophy, în timp ce RS Off-Road s-a clasat pe locul al doilea. Evenimentul a constat în șase ture, fiecare cu o durată de 5,5 mile. Traseul a avut mai multe linii drepte lungi combinate cu viraje amețitoare, precum și denivelări ocazionale și bucăți de teren cu noroi.
DNA Racing s-a confruntat cu câteva provocări tehnice minore, dar au reușit să termine pe primul loc, în ciuda ploii abundente care a făcut ravagii timp de 10 minute și a redus aderența în turul șase de circuit. Timpul lor a fost mai bun cu 1m 57s, realizând cel mai rapid tur Freelander cu 9m 41s, terminând pe locul 18 la general din 49 de concurenți.
Înainte ca ploaia să modifice drastic cursul ultimelor două runde, RS Off-Road a rămas constant și a gestionat bine circumstanțele dificile. Cu toate acestea, au luptat bine de la început până la sfârșit, terminând pe locul al doilea în Freelander Trophy și pe locul 21 la general.
Runda 6 – Ilfracombe
Pe 27 august, în numeroase zone noroioase și mlăștinoase răspândite printre păduri și câmpuri, pe lângă unele ascensiuni și coborâri abrupte în Ilfracombe și sub averse de ploaie după-amiaza, RS Off-Road s-a clasat pe locul al doilea, iar DNA Racing pe locul trei.
Pentru RS Off-Road, schimbarea atmosferică a provocat și o schimbare a rezultatului. Aversele de după-amiază le-au dat probleme după o dimineață productivă și le-a crescut încrederea în vehicul. Traseul a devenit incredibil de alunecos și nu au mai putut să urce de două ori pe versanții noroiosi.
Anvelopele lor All-Terrains nu aveau tracțiunea necesară pentru a urca pe noroiul umed, ceea ce i-a făcut să se oprească –periculos de aproape de o pantă abruptă de 17 picioare în spatele copacilor – și a dus la o penalizare de timp maximă. Dar după ce vehiculul a fost adus înapoi pe circuit, echipa a terminat ultimele două tururi, plasându-se pe locul al doilea în Trofeul FL (+2:04 în spatele primului loc) și pe locul 23 din 36 la general.
Echipa DNA Racing au realizat după ce au finalizat turul de recunoaștere că aveau anvelopele nepotrivite și că nu va fi simplă cursa, având în vedere ploaia prognozată pe timpul nopții, înainte de ziua de concurs propriu-zis.
Circuitul a început în zonele împădurite și apoi s-a deschis în vârfuri de deal și câmpii. În turul șapte, a început ploaia, iar apa a transformat o parte din circuit într-un patinoar pentru anvelopele lor.
Terenul noroios le-a permis șoferilor de Freelander să profite și să scape mai ușor de criză, chiar dacă toți erau blocați pe același deal. Apoi, după ce au urcat o panta, au pierdut încă o dată controlul la coborâre și aproape că au căzut în râu. Au avut nevoie de tractare din noua lor locație unde nu aveau voie să staționeze, apoi și-au finalizat cu atenție circuitul rămas.
Mai mult, și-au luat timpul maxim de penalizare, deci le-au mai rămas doar trei săptămâni până în runda a șaptea, și au abandonat în turul opt pentru că nu puteau spera să termine pe podium și nu doreau să riște cu anvelopele din dotarea vehiculului.
Runda 7 – Bickleigh, Tiverton
Evenimentul din 17 septembrie a fost anulat din motive de siguranță.
Rundele 7 & 8 – Walters Arena
Organizatorii AWDC au luat prompt decizia de a avea o dublă competiție în weekendul final al campionatului, în loc să aleagă o dată ulterioară în cursul anului, ceea ce a fost excelent pentru echipe, deoarece nu ar fi putut participa în data de rezervă și s-au redus costurile pentru toată lumea.
Sursă foto: pagina de Facebook DNA Racing
Pe 14 octombrie, în Runda 7, DNA Racing au terminat cursa, dar s-au confruntat cu multe probleme tehnice. După o zi plină de provocări, cu șase curse pe traseul de 6,2 mile, RS Off-Road a câștigat la clasa 1 cu peste 30 de minute avans.
Nu a fost o zi ușoară pentru ei; și-au îndoit una dintre noile bare din față după al doilea tur de circuit, apoi au avut probleme cu noile amortizoare și pentru restul zilei, dar au reușit să gestioneze bine ritmul.
Câștigătorul a fost decis în ultima zi. După un prim tur de circuit impecabil și constant, DNA Racing a accelerat ritmul. În al doilea tur, motorul a dezvoltat un zgomot suspect, iar apoi, în cel mai nepotrivit moment, s-a blocat. Echipa și-a dat seama că mașina a fost avariată în ziua precedentă, când motorul a rămas fără ulei și astfel au fost nevoiți să se retragă din ambele runde finale.
Pe de altă parte, RS Off-Road au terminat pe primul loc, au luat maximum de puncte și au câștigat titlul AWDC Freelander Trophy 2023. Au venit cu deficit de puncte din urmă, iar provocarea era foarte mare, dar au muncit, au crezut și au reușit. Ei au dovedit încă o dată performanța și capacitatea Land Rover Freelander de producție standard în competiție cu V8, vehicule speciale de curse și buggies, iar constanța lor pe tot parcursul sezonului le-a adus o poziție excelentă pe locul 10 în campionat, din 69 de participanți.